top of page

מדיה מודפסת בעידן דיגיטלי

מדיה חברתית, בלוגים, באנרים, Newsletters קידום במנועי חיפוש ועוד – המגוון של ערוצי המדיה הדיגיטלית גדל בקצב מטורף ונראה שמדיות דיגיטליות הופכות לטרנד מוביל וכלי עיקרי ומועדף על ידי מנהלי שיווק ומרקום. תעשיית הדפוס, שבמשך מאות שנים היתה הכלי העיקרי להעברת מסרים ומידע, מוצאת את עצמה בעמדת נחיתות ונאלצת לבחור בין ניהול קרב בלימה חסר סיכוי או "יציאה מהקופסה" ושינוי תפיסה שיאפשר לה לחזור ולהיות רלוונטית.

הדפוס הקונבנציונאלי הגיע להישגים מדהימים במהלך 100 השנים האחרונות ביכולת לשכפל מידע על נייר במהירות ובאיכות גבוהה. יחד עם זאת, הוא מוצא את עצמו כיום חסר אונים למול מדיה המסוגלת להגיע למספר בלתי מוגבל של נמענים בשבריר שניה ובעלויות זניחות. תעשיית הדפוס שרוב נפח הפעילות שלה התבסס על הדפסות קונבנציונאליות חווה ותמשיך לחוות התכווצות בהיקפי הפעילות.

המדיה הדיגיטלית אינה מושלמת. היא סובלת ממספר חסרונות מובנים שחלקם יגיעו לפתרונם בעתיד וחלקם ימשיכו לאפיין אותה בטווח הנראה לעין:

1. זמינות ציוד תצוגה - המדיה הדיגיטלית מוגבלת להצגה על גבי מסך ועל אף הצמיחה המהירה של שימוש במסכים ניידים לסוגיהם, ישנם מקרים רבים בהם נרצה להעביר מידע ומסך יהיה פחות נוח או פחות זמין.

2. עודף מידע - ה"קלות הבלתי נסבלת" של יצירת והפצת מדיה דיגיטלית יוצרת שטף מידע בלתי נתפס וניסיונות לסנן את המידע חוסמות למעשה גישה שלנו לנתונים חדשים או לכאלה שלא הכרנו בעבר. המגמה של "שיטפון המידע" אינה חדשה אך התגברות השימוש במדיה דיגיטלית למטרות פרסום מעצימה את התופעה למימדים מגוחכים.

3. פוטנציאל ניצול לרעה - ניצול של מדיה דיגיטלית למטרות זדוניות כגון הפצת וירוסים או סוסים טרויאניים גורם למקבל המסרים להיות חשדן יותר ומהווה שוב חסם כנגד ניסיונות להפיץ מסרים בערוצים שאינם מוכרים ללקוח.

4. חוויה מוגבלת - מדיה דיגיטלית פונה נכון להיום לשני חושים עיקריים: ראיה ושמיעה אך לא מסוגלת לפנות לחושי המישוש, הריח והטעם שנחשבים כמקושרים ישירות לחוויות רגשיות וזיכרונות מוטמעים.

5. אמצעי תצוגה יקרים וקשים למחזור - הציוד הדרוש להצגת מדיה דיגיטלית החל מהטלפון הסלולרי וכלה במסכי ענק עשוי כולו מחומרים יקרים ובעייתיים למחזור. רבים אינם מודעים לעוצמת הבעיה אך ניתן להניח שהמודעות לנושא תעלה בשנים הקרובות.

תחום המדיה המודפסת גם הוא אינו קופא על השמרים וקולט טכנולוגיות שונות המאפשרות לבדל ולייחד מדיה מודפסת באופן שמגביר את האפקטיביות והשימושיות שלה. טכנולוגיות אלו בשילוב גורמים נוספים מעודדים שימוש במדיה מודפסת:

1. גמישות ומהירות תגובה - מכונות הדפסה דיגיטליות התייצבו והשתפרו במהלך 15 השנה האחרונות ומהוות היום אלטרנטיבה איכותית, גמישה וזריזה לדפוס הקונבנציונאלי. הדפוס הדיגיטלי מסוגל לתת מענה לצורך בפילוח מדויק וביכולת לקשר בין החלק המודפס של קמפיין לבין החלק הדיגיטלי שלו.

2. מוחשיות - נוכחות המדיה המודפסת ב"עולם האמיתי" מאפשרת לה להשפיע על חושים נוספים כגון חוש המישוש באמצעות שימוש במצעי הדפסה מגוונים, בטכנולוגיות של חיתוך צורני והבלטות סלקטיביות. הקניית צורה וטקסטורה למדיה מחזקת את המסר ומעלה את הסבירות שייזכר וייקלט.

3. שילוב במוצרי צריכה - מדיה מודפסת יכולה להיות חלק ממוצר צריכה או מוצר קד"מ. למארזים ממותגים ו/או מוצרים מוחשיים עליהם מוטבע מסר פרסומי – אורך חיים ארוך מאוד ביחס לכל מדיה דיגיטלית. כמו כן ניתן באמצעות מדיה מודפסת להעביר ללקוח דוגמאות מוצרים במארז נח הנושא גם הוא מסרים פרסומיים.

4. ידידותיות לסביבה - חומרי הגלם והתוצרים של שוק הדפוס בכללותו ניתנים למחזור בקלות וקיימים מפעלי מחזור רבים בעולם הממחזרים נייר בתהליך יעיל. יותר מכך, לחץ ציבורי של שנים הביא למצב בו כיום ייצור נייר מתבצע רובו ככולו מ"יערות מבוקרים" המגודלים למטרות ייצור נייר בלבד. הטענה בדבר הסתירה בין שימור יערות גשם לשימוש בנייר – אין לה כיום אחיזה במציאות.

5. אינרציה ומסורת - אוכלוסיית העולם מונה כיום כ 7 מיליארד אנשים שרובם גדלו תוך שימוש כזה או אחר במדיה מודפסת. חלקים גדולים מאוכלוסייה זו ימשיכו ככל הנראה להתייחס ביתר כבוד ורצינות למדיה מודפסת על פני מדיה דיגיטלית במהלך העשורים הקרובים.

לוח שנה מושבח סקודיקס במארז מהודר

יצירתיות ופתיחות מחשבתית בשילוב הכרה טובה של שוק המדיה על מגוון מאפייניו הם כיום דרישה בסיסית והכרחית מכל גוף עסקי המבקש להציע שירותים בתחום המדיה המודפסת או הדיגיטלית. בתחום הדינאמי והמאתגר הזה קיים צורך מתמיד בחדשנות, ביכולת לשפר ולהפתיע וביכולת מקצועית גבוהה. בתי הדפוס של העבר, אלו שפיתחו יכולות מקצועיות וטכניות בלבד, ייאלצו בשנים הקרובות "להמציא את עצמם מחדש" כדי להיות מסוגלים להציע מענה מתאים לצרכים המשתנים של העידן הדיגיטלי.


מאמרים וטיפים
חיפוש לפי תגיות
אין עדיין תגים.
bottom of page